جزئیات سوال
پاسخ ها
سودابه تائبی
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۳:۰۶
کاربر گرامی چنانچه زوجه صراحتا ابراء نموده به هیچ وجه قابل رجوع نیست و اساسا بذل با ابراء متفاوت است.
در صورتیکه مهریه بذل شده باشد ،رجوع به بذل عمل حقوقی یک طرفهای بوده که صرفاً به ارادة زوجه واقع میشود اما با وجود یک جانبه بودن آن باید دارای شرایطی باشد؛ از جمله اینکه زوجه فقط در ایام عده میتواند به فدیه رجوع نماید و دیگر اینکه باید زوج در ایام عده از رجوع زوجه به بذل آگاهی یابد تا بتواند متقابلاً حق خود را اعمال نماید.
بنابراین در صورت رجوع زوجه، زوج باید آگاهی یابد.
چنانچه نیاز به مشاوره مفصل دارید میتوانید از طریق پروفایل اینجانب طرح سوال نمایید.
احمد باقری
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۲:۳۷
کاربر محترم ابراء یعنی ذمه مدیون (در موضوع شما ذمه زوج از مهریه) را بری نمودن و این عمل به نفس اقدام حاصل میشه و قابل رجوع و برگشت نمی باشد لیکن بذل و بخشش امکان رجوع در شرایط خاصی ممکن می باشد که زوجه در زمان عده در برخی طلاق ها غیر از (طلاق بائن مثل زن غیر مدخوله که کلاً عده ندارد) امکان رجوع برای زوجه وجود دارد که با رجوع زوجه، زوج نیز میتواند به طلاق رجوع کند (درصورتی که طلاق توافقی باشد)، لذا در مانحن فیه(موضوع جنابعالی) چنانچه نوشته شده باشد که زوجه ذمه شما را از مهریه البته از کل مهریه ) بری و ابراء نمود این امر غیر قابل رجوع بوده و جای نگرانی برای چنابعالی نخواهد بود و مفاد مواد مورد اشاره شما نیز بطور خلاصه در پاسخ اینجانب مستتر می باشد. با هم در صورت ابهام در سوال خود میتوانید به پروفایل اینجانب مراجعه نمائید.
سودابه تائبی
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۲:۳۰
با سلام، تا دقایقی دیگر پاسخ شما ارسال میگردد.
موسسه حامیان عدالت
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۲:۲۸
کاربر گرامی همانطور که جنابعالی شخصاً نیز بدرستی اشاره کردید با ابراء ذمه زوج از مهریه، مهریه که بعنوان دینی بر ذمه شوهر (جنابعالی) بوده ساقط میشه و دیگر دینی بر عهده شما باقی نمی ماند چه این ابراء در مقابل طلاق باشد و چه قبل از طلاق لذا مفهوم ابراء بطور کلی ساقط نمودن دین می باشد و با انجام آن دیگر موضوعی برای رجوع باقی نمی ماند در صورتی که بذل مهریه بوده این امر امکان رجوع در زمان عده ممکن بود.
موسسه حامیان عدالت
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۲:۱۸
سلام هم اینک پاسخ داده میشود
احمد باقری
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۲۲:۱۷
با سلام